zondag 14 december 2008

verslag vergadering 10/12 (+ werkgroep verkeer)

1.       Promotie circulatieplan werkgroep verkeer


a.       De politie wordt best betrokken bij het circulatieplan, o.a. om te checken of parkeren tegen de rijrichting probleem vormt. > Ewoud neemt contact op

b.      De busdiensten moeten ook apart ingelicht worden. > Caroline

c.       In de week van 15/12 wordt flyer uitgedeeld tijdens de oudercontacten. Daarop zal o.a. een kaartje staan met de rijrichting en aanduiding van parkeerplaatsen. Om ouders voor te bereiden en anderzijds gerust te stellen (dat ze geen boetes riskeren) wordt het tegen de rijrichting parkeren best ook even toegelicht. > Jos ontwerpt flyer tegen 14/12.

d.      De flyer zal dan ook op de website geplaatst worden (incl. mail met melding van publicatie) vanaf 15/12. > Wannes

e.      Vanaf 15/12 zal Ewoud aan de schoolpoort dagelijks melding maken van het circulatieplan.

f.        Van 5 t.e.m. 7/1/2009 wordt circulatieplan ludiek gepromoot door 4 Mega Mindy’s: Ewoud, Jana, Jos, Wannes

                                                   i.      Wannes huurt pakken bij Festivalshop – maten: Ewoud=m, Jos=m, Jana=s, Wannes=s/m

                                                 ii.      De Mega Mindy’s zullen zich opstellen op de kritieke plaatsen: zie de 4 rood omcirkelde cijfers op het kaartje hoger.

                                                iii.      Wannes brengt muziekinstallatie met Mega Mindy-muziek mee

g.       Vanaf 5/1/2009 zal aan de buitenkant van de container aan Ewoud z’n bureau (=kritieke punt 3 op het kaartje) een grote pijl worden aangebracht om de rijrichting duidelijk te maken. > werkgroep verkeer

h.      Ewoud licht pers in.

i.         Op het klokhuis van 12/1/2009 zal het circulatieplan ook nog eens worden toegelicht. > Jos

j.        Om parkeerproblemen te beperken zou het misschien ook beter zijn dat er meer kinderen met de bus komen. De begeleiding van bus naar klas zou wel verbeterd moeten worden.

2.       Integratie allochtonen

a.       Klasoverleg zal niet overdag georganiseerd worden. Enerzijds is dit praktisch moeilijk haalbaar voor de school en anderzijds is er geen behoefte vanuit de allochtonen: zich ’s avonds vrijmaken vormt geen probleem.

b.      Schoolbrede activiteiten zoals Happening, Brunch e.d. worden best ook aangeduid met de meer officiële/formele naam ‘schoolfeest’ om het duidelijker te maken voor anderstaligen. > Ewoud/werkgroep communicatie

c.       Activiteiten die 1 keer per jaar plaats vinden (zoals Happening, Brunch e.d.) zullen voortaan ook op papier (via De Map in de boekentas) gepromoot worden om de opkomst te vergroten.

d.      Het straatfeest overdag in de lente/zomer volgend jaar is een goed initiatief. Om deelname/demo van Capoeira (door familie Kamer Baskal) mogelijk te maken, moet feest begin juni plaats vinden. Een barbecue trekt ook altijd extra volk.

e.      Ondank het feit dat sommige ouders internet en e-mail hebben, vragen ze toch expliciet om informatie op papier te krijgen (bv. omdat ze slechts sporadisch gebruik maken van internet/e-mail). In dat geval moeten deze ouders effectief alles op papier krijgen.

f.        Activiteiten worden best ook altijd op de weekplanning (in De Map in de boekentas) aangekondigd. > Dit is meestal reeds het geval maar zou nog consequenter kunnen > Ewoud/Elke nemen op met schoolteam

g.       De agenda op de website wordt ondertussen goed up-to-date gehouden en is een heel makkelijk referentiepunt voor ouders. Helaas wordt er vanuit de verschillende communicatiekanalen (e-mail, pitpraat, De Map in boekentas,…) nog altijd heel weinig of niet verwezen naar de website-agenda. Vanaf nu in elke e-mail een rechtstreekse link naar de agenda voorzien bv. is heel makkelijk. > Ewoud (+ rest van schoolteam), Wannes

3.       Enquête opvang: Ariane zal deze in overleg met Jana opstellen en verdelen aan de ouders van kinderen in de opvang.

4.       Opmerkingen/afspraken vernieuwde website

a.       Centrale pit wordt behouden voor ouderverantwoordelijke, Ewoud blijft op druppel links boven. Unanieme voorkeur om oorspronkelijk concept druppels=leerkrachten / pitten=ouders te behouden.

b.      Overeengekomen om pitpraat af te schaffen. Leerkrachten zullen regelmatig rechtstreeks op hun klasblog een verslagje publiceren. De internetlozen zullen (naast print-out van èlk bericht op blog Ewoud) ook print-out van dit verslagje van de klas(sen) waar hun kind(eren) in zit(ten) krijgen. > Meer algemene opmerking: hoe gaan we onderscheid maken op klasblogs tussen berichten die geprint moeten worden en niet?

c.       De huidige rubriek over onze school die geschrapt was op de testversie van de nieuwe website, wordt opnieuw ingevoerd. Hij zal echter worden hernoemd naar wegwijs, iets anders ingedeeld worden en zal enkele rubrieken op de testversie van de nieuwe website vervangen:

                                                   i.      wie is wie

                                                 ii.      freinetwerking (=vervangt rubriek faq in huidige testversie nieuwe website)

                                                iii.      pitgids + speelplaatsregels (=vervangt rubriek pitwerking in huidige testversie nieuwe website)

                                               iv.      inschrijven

d.      Best rubriek contact toevoegen. Die is er ooit geweest maar was ondertussen geschrapt omdat contactgegevens ten allen tijde helemaal bovenaan staan. Sommige surfers gaan echter (on)bewust op zoek naar een contact-rubriek zonder de contactgegevens bovenaan op te merken. > Wannes past aan op nieuwe website

e.      Een aantal schoolteamleden vindt de huidige minimalistische blog-layout (binnen algemeen kader van de Pit-website) te ‘kaal’ om er zo mee aan de slag te gaan en mist anderzijds de capaciteiten om er zelf iets opvallender/complexer van te maken.
> Ewoud en Wannes komen samen (extra creatievelingen welkom!) om een meer opvallende/complexe layout-template op te stellen die iedereen zo in gebruik kan nemen. Keerzijde van de medaille: publiceren van info wordt mogelijk terug complexer, m.a.w. een e-mail zal niet meer volstaan; te bewaken bij opstellen template.

f.        Aangezien de rubriek wegwijs een overzicht zal tonen van het personeel is het niet langer nodig om voor iedereen (tot het onderhoudspersoneel toe) een druppel te voorzien op de startpagina. Het is m.a.w. niet langer nodig extra druppels te voorzien: na overleg blijk ook dat het secretariaat/Caroline geen blog nodig heeft.

g.       De contactgegevensdatabank Pit Contacts zal vanaf februari 2009 worden afgeschaft.

                                                   i.      Vanaf februari 2009 zullen ouders immers nog uitsluitend op de hoogte gebracht worden via blog-abonnering en niet meer via een manuele e-mail door Ewoud of publicatiemail door Wannes.

                                                 ii.      Klaslijsten worden in het schoolregistratiesysteem Sola-R beheerd.

                                                iii.      Aanduiding van welke ouders communicatie via papier in boekentas moeten krijgen gebeurt via een (kort) lijstje bij secretariaat/Caroline.

                                               iv.      Groeps-sms werd slechts een paar keer per jaar gebruikt bij laattijdigheid terugkomst schoolreis bv. Het is niet verantwoord alleen hiervoor de Pit Contacts up-to-date te houden. In zo’n situaties zullen voortaan ouders individueel worden opgebeld door Ewoud/Caroline op basis van telefoon/gsm-nummers in informatiemap. Eventueel kan ook nog altijd een reeks sms’en verstuurd worden, alleen zal dat dan op basis van de informatiemap zijn en niet d.m.v. de Pit Contacts.