1. Evaluatie faute filmavond 9/5
a. Financieel resultaat: 968,39 € - detail hier
b. Algemene evaluatie:
i. Doel (in de eerste plaats plezier maken onder ouders en daarbij wat geld opbrengen) is bereikt.
ii. Desondanks was de opkomst eerder beperkt, mogelijke redenen:
1. Verkleden is vermoedelijk drempel voor een deel van het publiek, anderzijds zorgt dit voor een kleurrijk geheel met hoger 'feestgehalte'.
2. De feestavond viel in een (zeer) druk weekend: plechtige communies, klusdag, grootouderfeest.
3. Onvoldoende op voorhand promotie gemaakt (amper 3 weken) en onvoldoende 'live'/met ludieke acties.
4. Inschrijving zonder kaartenverkoop.
iii. Het signaal werd opgevangen dat 10€ nogal veel was voor het aanbod van eten. Het eten was nochtans in overvloed/à volonté aanwezig en gevarieerder en gezonder dan de frieten en vleessnacks vorig jaar maar blijkbaar wordt dit laatste door sommigen meer als 'volwaardige' maaltijd beschouwd.
iv. Verbeteracties voor volgende editie:
1. Laten plaatsvinden in kalme periode: 6/2/2010
2. Langer op voorhand (min. 6 weken) promotie maken en meer 'live'/met ludieke acties.
3. Eetformule wijzigen:
a. Inkomkaart (5€) + eetkaart (5€) – of
b. Inkomkaart (5€) + bv. 1€ per hotdog of dergelijke
2. Voorstel aanpassing foto-rubriek op de website: grote pictogrammen (of kleine foto's) – 1 voor elke klas/werkgroep/algemeen – met achter elk pictogram een link naar het geheel aan fotoalbums van die bepaalde klas of algemeen (op de aparte fotoalbumwebsite - Picasaweb).
a. Ook op de verschillende blogs zou dit pictogram kunnen terugkomen.
> Voorstel werd goedgekeurd.
3. Voorstel bijsturing blogmails: korte mail met slechts eerste 200 karakters (bv.) van de blog, gevolgd door link naar de website/blog 'voor het hele verhaal'. > Voorstel werd goedgekeurd.
4. E-mail abonnering (naar analogie met blogs en recent ook agenda naschools) ook op agenda en fotoalbums voorzien?
a. Voorstel werd goedgekeurd.
b. Abonnering op agenda en fotoalbum kan per klas en algemeen. Wanneer ouders zich hierop bijkomend zouden abonneren, hoeft de leerkracht geen bericht meer op z'n blog te plaatsen voor de aankondiging van een gebeurtenis die ook al in de agenda genoteerd staat of bij publicatie van nieuwe fotoalbum.
c. Algemeen blijken de verschillende stappen die je moet doorlopen bij de abonneringsprocedure niet voor iedereen duidelijk. > Deze zullen kort worden toegelicht bij de abonneerknop op elke blog/agenda/fotoalbum.
5. Om algemene activiteiten (klokhuis, brunch, happening, faute avond, enz.) meer in de verf te zetten zal op de algemene blog links boven een 'banner' of iets dergelijks voorzien worden die altijd de aandacht vestigt op de eerstvolgende activiteit.
6. Algemene evaluatie schooljaar
a. Uit de algemene evaluatie met de verschillende werkgroepen en klokhuis kwamen o.a. volgende vragen:
I. Hoe 'missie' van de verschillende werkgroepen meer in de verf te zetten? Bv. door bericht op blog met label 'missie'
> De werkgroep oordeelde dat dit niet echt nodig is, de meeste werkgroepen (met hun leden, blog, activiteiten) spreken voor zichzelf.
II. Hoe meer leden aantrekken/werven? Ca. 2 jaar geleden bv. organiseerden trekkers 'wervingscampagne'
> Ook bij de aanvang van dit schooljaar werden wel degelijk 'wervingscampagnes' gevoerd, zowel op eerste klokhuis als door de trekkers zelf. We stellen voor dit principe te behouden: het is daarbij aan de werkgroeptrekkers (en/of andere leden van een werkgroep) om extra campagne te voeren indien nodig (bv. door op school mensen aan te spreken).
III. Inventaris klasprojecten als input/ideeën/thema's voor werkgroepen (vraag van werkgroep kunst): volstaan blogs met label 'project' of is er meer nodig?
> De werkgroep oordeelde dat de website/blogs en alle andere communicatiekanalen, schoolactiviteiten en aanwezigheid van schoolteamleden in elke werkgroep voldoende input zou moeten zijn.
b. Op het Klokhuis werd het signaal gegeven dat er onvoldoende ouderparticipatie is, terwijl sommige mensen juist een hoge graad ervaren (in vergelijking met andere scholen bv.). Signaal zou vnl. afkomstig zijn van ouders (niet van de school) die zelf actief deelnemen aan overlegplatforms en/of werkgroepen maar niet hetzelfde engagement zien bij andere ouders. De vraag kan gesteld worden wat zin het heeft dit te melden op een platform waar de doelgroep toch niet aanwezig is.
7. Vooruitblik 2009-2010
a. Faute avond op 6/2/2010 (zie 1.b.iv voor meer info)
b. Er werd geoordeeld dat er al voldoende activiteiten zijn waarop ouders elkaar kunnen leren kennen (brunch, happening, grootouderfeest, klokhuis,…) en dat het daarom niet nodig is nog een quiz of dergelijke te organiseren.